پیچ و مهره در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی

پیچ و مهره صنعت نفت و گاز از جمله پیچ های مخصوص مورد استفاده در صنعت نفت و گاز است که به پیچ و مهره نفتی معروف است. از آنجایی که صنعت نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است، پیچ و مهره های مورد استفاده در آن باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و فقط برای صنعت نفت و گاز ساخته شده و در سایر صنایع نیز قابل استفاده باشد. استفاده از پیچ و مهره در صنعت نفت و گاز بسیار حائز اهمیت است و بیش از هر وسیله دیگری در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از پرکاربردترین پیچ ها در صنعت نفت و گاز، پیچ شش گوش یا HEX BOLT است. این نوع پیچ ها به دلیل استحکامی که دارند رایج ترین نوع پیچ های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز هستند و امروزه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند

پیچ و مهره های نفت و گاز چه ویژگی هایی دارند؟

و مهره های پرکاربرد STUD BOLT است. پیچ و مهره اصلی نوع خاصی از پیچ و مهره است که بیشتر برای بستن فلنج در صنایع سنگین مانند نفت و گاز و پتروشیمی و هر جایی که خطوط لوله بزرگ دارد استفاده می شود. تفاوت استاد بولت با سایر بولت ها در ظاهر آن است. پیچ اصلی دارای یک محور بدون سر در دو طرف است و با مهره در دو طرف قفل می شود.

پیچ های اصلی گرید B7 با مهره های 2H به مهره های صنعت نفت و گاز معروف هستند. رایج ترین پوشش های مورد استفاده برای پیچ و مهره در صنعت نفت و گاز، کرومات کادمیوم یا PTFE است که البته در بسیاری از موارد علاوه بر خوردگی هیدروژنی، خوردگی اسیدی و مقاومت حرارتی مورد توجه قرار می گیرد. اهمیت استفاده از پیچ و مهره با کیفیت در صنعت نفت و گاز بسیار حائز اهمیت است. از آنجایی که صدها تن آهن در تاسیسات عظیم صنعت نفت و گاز استفاده می شود، حمل و نقل آن بسیار سنگین و دشوار است. تصور کنید در این ساخت و ساز از پیچ های استاندارد استفاده نشده و آزمایشات شیمیایی و فیزیکی لازم انجام نشده باشد.

در صنعت نفت و گاز، تجهیزات مربوط به حفاری و حمل و نقل کالاهای با ارزش به زندگی سالم در برخی از سخت ترین شرایط محیطی بستگی دارد. این مواد به گونه ای طراحی شده اند که تحت شرایط خاصی از دما و فشار دست نخورده باقی بمانند و انتظار می رود مواد مورد استفاده برای مونتاژ این مواد به خوبی در برابر این شرایط مقاومت کنند.

سایز و ابعاد پیچ و مهره در صنعت نفت و گاز

اتصال دهنده هایی مانند پیچ ​​و مهره به طور گسترده در صنعت نفت و گاز استفاده می شود. پیچ های معمولی با پیچ های اصلی شامل اندازه های استاندارد A193 L7M، L7، B7M، B7، B8M، B8 و موارد دیگر می باشد. استاندارد A194 رایج ترین مهره موجود در گریدهای H2 و HM2 است. پیچ و مهره های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز دارای ارتفاع بالاتری نسبت به سایر پیچ ها هستند. این بست ها با روی، نیکل، زایلان، گالوانیزه گرم و غیره استفاده می شوند. بسته به جنس و نوع پوشش متفاوت است و باید بتواند در برابر مواد آلی و شیمیایی، اسیدها، کلر و … مقاومت کند. این پوشش ها به دلیل افزایش مقاومت پیچ ها و مهره ها در برابر رطوبت، گرما و سرما بسیار مهم هستند.

پیچ هایی که بیشتر در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرند شامل پیچ های بزرگ هستند. بعد از استاد بولت ها، پیچ های شش گوش و ubolt بیشترین استفاده را دارند. و پیچ اصلی B7 با مهره های H2 به دلیل کاربرد زیاد آن را پیچ و مهره نفت و گاز این شرکت می نامند. در انتخاب نوع پوشش پیچ و مهره های مورد استفاده در این صنعت، مقاومت آنها در برابر خوردگی حرارتی، اسیدی و هیدروژنی در نظر گرفته می شود و از روکش های رایج می توان به کرومات کادمیوم و PTFE اشاره کرد.

پیچ و مهره در پمپ ها، مخازن تحت فشار، ایستگاه های پمپاژ و پمپ های دوز استفاده می شود. در حالی که بیشتر پیچ‌ها و مهره‌ها از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند، بست‌های پتروشیمی از مواد و پوشش‌های کاملاً متفاوتی ساخته می‌شوند. از این پیچ و مهره ها برای نگه داشتن اتصالات فلنجی فشار قوی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می شود. در حالی که انواع پیچ‌ها و مهره‌ها برای اتصالات ساختمانی و تجهیزات پتروشیمی با استحکام بالا وجود دارد، بولت‌های Master Bolt به طور خاص با مزایای زیر طراحی شده‌اند.

پیچ اصلی در دو انتها کاملا سفت شده است. این امر با قرار دادن پیچ در یک سر و دریافت مهره در طرف دیگر، پوشش خط لوله پتروشیمی را ایمن می کند. از آنجایی که دوام مشخصه مورد نظر است، پیچ های اصلی با آلیاژها یا فلزاتی ساخته می شوند که خواص الکتروشیمیایی مورد انتظار را به اتصال دهنده ها می دهند. در صورتی که پیچ های اصلی از مواد کم مقاومت مانند آهن، آلومینیوم و مس ساخته شده باشند، در مواردی که دقت پایینی لازم است از آن ها استفاده می شود. اما اگر آنها از مواد با استحکام بالا مانند آلیاژهای فلزی ساخته شده باشند، برای کاربردهای با استحکام بالا استفاده می شوند زیرا استحکام کششی بسیار بالاتری دارند.

اهمیت استفاده از پیچ و مهره های نفت و گاز چیست؟

صنعت نفت و گاز یکی از صنایع مهم کشورهای دارای منابع نفتی محسوب می شود و احداث نیروگاه و صنایع پتروشیمی در این کشورها را در اولویت قرار داده است. با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای پر برکت خداوند است، ساخت چنین نیروگاهی بسیار حائز اهمیت است. اما استفاده از پیچ و مهره نفت و گاز یکی از اساسی ترین ملزومات ساخت نیروگاه هاست که تولید آن باید در اولویت باشد. شرکت ما یکی از مهمترین شرکت های تولید پیچ ​​و مهره صنعت نفت و گاز محسوب می شود که این کار را در بالاترین سطح انجام می دهد.

مهمترین اتصال پیچ و مهره در صنعت نفت و گاز، تولید تجهیزات صنعتی برای انتقال و پالایش دقیق نفت و گاز است. بنابراین می توان گفت تمامی ماشین آلات مورد استفاده در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی به پیچ و مهره نیاز دارند. ساخت این ابزارها بدون پیچ و مهره تقریبا غیرممکن است و صنایع نفت و گاز بدون پیچ و مهره با کمبود مواجه می شوند. با توجه به تعداد زیاد پالایشگاه ها در ایران و نیاز به ساخت پالایشگاه های جدید برای این صنایع، پیچ و مهره باید با استانداردهای کیفی بالا و ویژه ساخته شود. یکی از مواردی که هنگام استفاده از پیچ و مهره در صنعت نفت و گاز مورد توجه قرار می گیرد، مقاومت بالای آنها در برابر حرارت است. پیچ اصلی استاندارد ATSM A193 یکی از مقاوم ترین پیچ ها در برابر دماهای شدید است. چنین صنایعی معمولاً شامل دماها و فشارهای بسیار بالا هستند که هر دوی آنها نیاز به استفاده از پیچ و مهره با مقاومت بالا دارند.

برای ساخت چنین صنایعی از پیچ و مهره های مختلفی استفاده می شود که مهم ترین آنها به شرح زیر است: پیچ رزوه دار، Ubolt، پیچ چشمی، لنگر بوروتی، پیچ شش گوش و…

کاربرد پیچ و مهره های نفت و گاز چیست؟

یکی از مهم ترین پیچ های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی و گاز نفت، پیچ درپوش است. مهمترین کاربرد کلاهک پیچ ها در صنعت نفت و گاز، اتصال فلنج ها و پست های آب بندی می باشد. این پیچ همراه با مهره شش گوش استفاده می شود که باید از هر دو طرف بسته شود. به طور کلی استاد بولت در خودروسازی استفاده می شود. در بسیاری از صنایع از جمله ساخت و ساز و اتصالات سیمانی استفاده می شود. این یکی از پیچ و مهره های رایج استفاده از آن است. استاد بولت برای ایجاد خطوط لوله عریض و بزرگ (آب، نفت، گاز و …) استفاده می شود. رایج ترین مدل استاد بولت ASTM A193 در صنعت نفت و گاز است. این پیچ مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد (تا 420 درجه سانتیگراد).

با توجه به اهمیت این صنعت که در صورت بی توجهی می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، تولید پیچ ​​و مهره نفت و گاز نیاز به مراقبت خوبی دارد. یکی از مواردی که در ساخت این پیچ و مهره باید در نظر گرفت، اطمینان از عمر پیچ و مهره است. علاوه بر این، عملکرد مناسب و اصول از دیگر نکاتی است که باید در کنترل کیفیت محصول مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

آماده سازی قطعات برای نوع قرارگیری دقیق تنها از طریق آزمایش گسترده امکان پذیر است بنابراین تمامی مراحل تولید پیچ ​​و مهره باید دقیقاً انجام شود تا از هر نظر دارای بالاترین کیفیت باشند. پیچ و مهره های نفت و گاز بسته به اندازه پروژه می تواند ارزان باشد، اما اگر از پیچ و مهره های استاندارد با هزینه کم استفاده نکنید، احتمال آسیب های جبران ناپذیر وجود دارد. با توجه به اینکه وجود ایرادات و هرگونه مشکل در قطعات مورد استفاده در کارخانه های صنعتی باعث تعطیلی روش تولید و توقف تولید نفت و گاز و هزینه های بالای ناشی از این تلفات می شود. ابزار و قطعات آن بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل کارشناسان باید در هنگام خرید پیچ ​​و مهره به استانداردهای آنها و بازرسی های مورد نیاز بیشتر توجه کنند. در هنگام خرید پیچ ​​و مهره نفت و گاز، گرفتن برگه های تست مورد نیاز برای تست خرید از یک متخصص و خرید از یک شرکت معتبر یکی از مواردی است که باید به آن توجه کنید. انجام تست های لازم و ارائه برگه های تست به مشتریان یکی از وظایف اصلی یک شرکت تولیدی پیچ و مهره می باشد.

مطلب مرتبط

ما در مطلبی تست‌ها و آزمایش های کیفیت پیچ‌ها و اتصالات را معرفی کرده‌ایم که در صورت علاقه مند بودن می‌توانید آن را مطالعه کنید

چگونه پیچ و مهره نفت و گاز باکیفیت بخریم؟

اگر می خواهید از پیچ های بلند مانند پیچ ​​های استاد استفاده کنید، برای جلوگیری از آسیب، دقت بالایی در حمل و جابجایی نیاز دارند. در چنین حالتی احتمال بسته نشدن این پیچ ها به دلیل حساسیت و خم شدن پایه آنها وجود دارد. انجام کلیه مراحل تایید نهایی خرید پیچ ​​و مهره دکل نفتی با استفاده از اشعه ایکس امکان پذیر است. انجام کلیه آزمایشات فیزیکی و مکانیکی بر روی پیچ و مهره جهت ارزیابی پارامترهای لازم با توجه به کاربرد آنها در پروژه های بزرگ و نیاز به تحمل وزن بسیار کم و شرایط جوی مختلف مشخص می شود. در صورت استفاده از پیچ و مهره در آب و هوای گرم مانند جنوب، پیچ و مهره باید کیفیت خوبی داشته باشد زیرا آب گرم وجود دارد. برای افزایش کیفیت پیچ های روغن و گاز مورد استفاده در آب های عمیق می توان از پوشش های مخصوصی به نام PTF استفاده کرد. این پوشش معمولاً با رنگ سبز تیره مشخص می شود و استفاده از آن باعث افزایش طول عمر پیچ و مهره می شود.

درپوش نفت یکی از پیچ های مخصوصی است که در صنعت نفت استفاده می شود و به سرپوش روغنی معروف است. از آنجایی که صنعت نفت بسیار پیشرفته است، پیچ و مهره های مورد استفاده در آنجا باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و منحصراً برای این صنایع ساخته شده و فقط در صنایع خاصی قابل استفاده باشد. پیچ و مهره برای مصارف صنعتی بسیار مهم است و بیشتر از سایر بست ها در صنایع استفاده می شود، شما می توانید طیف وسیعی از پیچ و مهره های صنعت نفت را از این وب سایت تهیه کنید که در آن انواع پیچ و مهره با قیمت های بسیار مناسب به فروش می رسد.

برای دیدن کاتالوگ محصولات، کلیک کنید.

محصول مرتبط : پیچ شش گوش DIN 933

پیچ شش گوش تمام رزوه din 933

نام گذاری پیچ های شش گوش که در زبان انگلیسی نیز به آن Hexagon head bolts گفته می شود، به دلیل شکل گل سر این پیچ می باشد که به معنای شش وجهی است. در بازار ایران این پیچ به نام های پیچ آچاری یا پیچ آچارخور نیز رایج است. تقریبا می توان گفت که پر مصرف ترین نوع پیچ در صنایع مختلف نظیر صنایع راه و ساختمان، صنایع ریلی، صنایع هوایی، صنایع چوبی و این دست صنایع به شما می آید.