ویروس کرونا و راه مبارزه با آن چیست؟

ویروس کرونا مشکلات فراوانی برای مردم سراسر جهان بوجود آورده و در این بین کشور ما هم جزو پرآسیب ترین کشورها بوده است. مشکلات بیماری و مرگ و میر ناشی از آن و داغ دار شدن بسیاری از خانواده ها از یک طرف و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و تملم حوزه های کسب و کار که باعث فلج شدن چرخ اقتصاده کردیده از طرف دیگر، باعث شده تا این ویروس منحوس مشکلات بی سابقه ای در تاریخ بشر امروزی بوجود آورد. اما واقعا Covid-19 یا همان کرونا ویروس جه هست و راه مبارزه با آن چیست؟

۱. ویروس کرونا SARS-CoV-2 یا COVID-19 چیست؟

سندرم شدید تنفسی حاد (Coronavirus-2 SARS-CoV-2) نامی است که به کروناویروس ورژن ۲۰۱۹ داده می شود. COVID-19 نامی است که به بیماری مرتبط با ویروس داده می شود. SARS-CoV-2 نوعی جدید از این ویروس است که قبلاً در انسان مشخص نشده است.

۲- کرونا ویروس ها از کجا آمده اند؟

Coronaviruses ویروس هایی هستند که در بین حیوانات گردش می کنند که بیشتر در بدن حیوانات یافت می شوند و در موارد نادر امکان سرایت از حیوان به انسان را دارند.

خفاش ها میزبان طبیعی این ویروس ها محسوب می شوند ، اما چندین گونه دیگر از حیوانات نیز به عنوان منبع آن عمل می کنند. به عنوان مثال ، سندرم تنفسی کورونا ویروس در خاورمیانه از شتر به انسان منتقل می شود ، و سندرم شدید تنفسی حاد (Coronavirus-1 ,SARS-CoV-1) از گربه به انسان منتقل می شود.

کوید 19

۳. آیا این ویروس به SARS شبیه تر است یا آنفولانزای فصلی؟

کرونا ویروس Covid-19  کشف شده در سال ۲۰۱۹ در چین از نظر ژنتیکی با ویروس SARS-CoV-1 ارتباط نزدیک دارد. SARS در اواخر سال ۲۰۰۲ در چین پدید آمد و بیش از ۸۰۰۰ مورد در ۳۳ کشور در طی مدت ۸ ماه ایجاد شد. در حدود یک در ده نفر از افرادی که SARS را توسعه دادند درگذشتند.

از ۳۰ مارس ۲۰۲۰ ، شیوع COVID-19 بیش از ۷۰۰۰۰۰ مورد در سراسر جهان را مبتلا کرده است ، زیرا اولین مورد در ژانویه سال ۲۰۲۰ در چین گزارش شده است. از این تعداد ، بیش از ۳۰۰۰۰ نفر درگذشتند.

در حالی که ویروس هایی که هم COVID-19 و هم آنفولانزای فصلی ایجاد می کنند از فرد به شخص دیگر منتقل می شوند و ممکن است علائم مشابهی ایجاد کنند ، این دو ویروس بسیار متفاوت هستند و به همان شیوه رفتار نمی کنند.

تخمین زده می شود که بین ۱۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰ نفر به دلیل علل مرتبط با عفونت فصلی آنفولانزا هر ساله در اتحادیه اروپا ، انگلیس ، نروژ ، ایسلند و لیختنشتاین می میرند. این آمار تقریباً از هر ۱۰۰۰۰۰۰ بیمار آلوده است. علیرغم میزان مرگ و میر نسبتاً پایین آنفولانزای فصلی ، بسیاری از افراد به دلیل تعداد زیادی از افرادی که هر سال به آن مبتلا می شوند از ابتلا به این بیماری جانشان را از دست می دهند. نگرانی در مورد COVID-19 این است که ، بر خلاف آنفلوانزا ، هیچ واکسن و درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد. همچنین به نظر می رسد قابل انتقال تر از آنفولانزای فصلی است. از آنجا که این ویروس جدید است ، هیچ کس ایمنی قبلی ندارد ، به این معنی که کل جمعیت جهان به طور بالقوه مستعد ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 هستند.

۴- نحوه انتقال چیست؟ چگونه (به راحتی) گسترش می یابد؟

در حالی که اعتقاد بر این است که حیوانات منبع اصلی این ویروس هستند ، این ویروس اکنون از فردی به فرد دیگر در حال انتقال است. در واقع به دلیل سخت جان بودن این ویروس و توانایی زنده ماندن آن در محیط های مختلف برای روزهای متوالی، امکان سرایت و انتقال آن بسیار بالاتر از سایر ویروس هاست. در حال حاضر اطلاعات اپیدمیولوژیکی کافی برای تعیین میزان شیوع این ویروس در بین افراد وجود ندارد ، اما در حال حاضر تخمین زده می شود که به طور متوسط ​​یک فرد آلوده بین دو تا سه فرد دیگر آلوده شود. بهترین راه پیشگیری حفظ فاصله یک و نیم متری از سایر افراد است.

به نظر می رسد ویروس عمدتاً از طریق قطرات تنفسی کوچک هنگام عطسه ، سرفه یا هنگامی که افراد در در نزدیکی (معمولاً کمتر از یک متر) با یکدیگر در تعامل هستند ، منتقل می شوند. این قطرات استنشاق می شوند ، یا می توانند روی سطحی که دیگران با آنها در تماس هستند فرود بیایند و به بر اثر لمس کردن به دست بچسبند، و هنگام لمس بینی ، دهان یا چشم فرد به آن آلوده شود. این ویروس از چندین ساعت (روی مس و مقوا) تا چند روز (روی پلاستیک و استیل) می تواند در سطوح مختلف زنده بماند. اما مقدار ویروس زنده با گذشت زمان کاهش می یابد و ممکن است همیشه به تعداد کافی وجود نداشته باشد تا باعث عفونت شود.

دوره خفته ویروس کرونا COVID-19 (یعنی زمان بین قرار گرفتن در معرض ویروس و شروع علائم) در حال حاضر تخمین زده می شود که بین یک تا ۱۴ روز باشد.

ار علائم آن تب، سرفه خشک و درد قفسه سینه می باشد. شواهد دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد انتقال از طرف فردی که حتی دو روز قبل از بروز علائم آلوده شده است ، می تواند رخ دهد. با این حال ، عدم اطمینان در مورد اثر انتقال این ویروس توسط افراد غیر علامت دار باقی مانده است.

۵- چه زمانی فردی عفونی تلقی می شود؟

دوره عفونت ممکن است یک یا دو روز قبل از ظهور علائم شروع شود ، اما افراد به احتمال زیاد در طول دوره ای که علائم بروز می کند بیشتر عفونی هستند ، حتی اگر علائم آن خفیف و بسیار خاص باشد. تخمین زده می شود که دوره عفونت در موارد متوسط ​​تا ۱۲ روز به طول انجامد و در موارد شدید تا دو هفته بعد از آن نیز ادامه داشته باشد.

۶. عفونت COVID-19 چقدر کشنده است؟

داده های اولیه از کشورهای مختلف نشان می دهد که حدود ۲۰ تا ۳۰٪ از بیماران مبتلا به COVID-19 تشخیص داده شده در بیمارستان بستری هستند و ۴٪ بیماری شدید دارند. میزان بستری در افراد بالای ۶۰ سال و بالاتر و همچنین برای کسانی که دارای بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند ، بیشتر است. اما خوشبختانه به نظر می رسد ویروس کرونا COVID-19 چندان کاری به بچه ها ندارد و کمترین سن ثبت شده مبتلا به این ویروس بالای ۱۴ سال بوده است. گرچه همواره احتیاط شرط عقل است و بهتر است تمام سنین موارد بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت کنند. ضمن آن که کودکان حتا اگر خودشان به کرونا ویروس مبتلا نشوند، می توانند ناقل آن باشند.

مواردی که گفته شد نشان می دهد با ویروس خطرناک و بی سابقه ای روبرو شده ایم و باید آن را جسابی جدی بگیریم. متخصصان اعتقاد دارند در حال حاضر تا کشف داروی قطعی آن، بهترین راه مبارزه با آن حلوگیری از انتقال آن است و بهترین راه پیشگیری نیز ماندن در خانه و تا جای ممکن کم کردن تماس با دیگران است.

ما در شرکت پولاد پیچ گستر ماد ضمن رعایت تمام دستورات بهداشتی و رعایت قرنطینه، به شما اطمینان می دهیم که محصولات در محیطی امن و ضدعفونی شده تولید و بسته بندی شده و برای مشتریان ارسال می گردند. 

منبع: ecdc.europa.eu