استفاده صحیح از پیچ و مهره ها

اگر نگهداری از هر نوع تجهیزات به طور منظم انجام شود هزینه های نگهداری و تعمیرات به شکل چشمگیری کاهش می یابد. با روش های بسیار ساده، از جمله استفاده صحیح از پیچ و مهره ها و بررسی و آچارکشی مدام پیچ و مهره و اتصالات دیگر می توان از آسیب تجهیزات تا حد زیادی جلوگیری نمود. بررسی های کوچک و مداوم نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه های تعمیرات در آینده می شود، بلکه همچنین اطمینان حاصل می کند که خسارتی در درازمدت وجود نخواهد داشت. اما در این بین نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، جنس پیچ و مهره و اتصالات می باشد که باید کیفیت و مقاومت لازم را برای کار در درازمدت دارا باشند. پس انتخاب پیچ و مهره و اتصالات با کیفیت بسیار اهمیت دارد.

هر نوع تجهیز دارای ظرفیت نگهداری متفاوت از سایر تجهیزات می باشد.  در جایی که تجهیزات سنگین زیادی در حال کار وجود دارد، ارتعاشات حاصل از آن ها می تواند تاثیر مخربی روی پیچ داشته باشد. در چنین وضعیتی، بین مهره ها و مفاصل، حرکت نسبی وجود دارد که باعث می شود که مهره شکسته شده و پیچ را به بیرون هل دهند و یا باعث دفرمه شدن پیچ گردند. برای جلوگیری از این اتفاق، اپراتور باید زمانی که ماشین آلات در حال کارند با دقت آن ها را بررسی نماید. برآورد نیروی فشرده سازی باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که پیچ ها در هنگام کارکرد دستگاه دچار لقی و شکستگی نمی شوند. عملکرد صحیح تجهیزات به طور عمده وابسته به اپراتور آن است. هر نوع دستگاهی که در معرض استفاده نادرست است، به مشکلات طولانی مدت منجر خواهد شد.

همچنین این یک واقعیت علمی است که فلزات در آب و هوای گرم منبسط می شوند و در سرما منقبض. بنابراین اگر در جایی قرار دارید که شرایط آب و هوایی متغیر دارد، ممکن است هنگام کار کردن با پیچ و مهره و اتصالات فلزی در زمان های مختلف به مشکل بربخورید. پس باید استفاده صحیح از پیچ و مهره ها در شرایط مختلف را بدانید. و البته که نگهداری مناسب تجهیزات نیازمند برنامه و داشتن افراد بامسئولیت برای اجرای آن است. ضروری است که اطمینان حاصل شود که کارکنانی که مسئول نگهداری و تعمیرات هستند، دانش دقیق در مورد آنچه انجام می دهند و تاثیر آن بر کل سیستم را داشته داشته باشند.

مطلب مرتبط

پیشنهاد می‌کنیم مطلب مربوط به معرفی برخی از انواع پیچ و مهره را مطالعه فرمایید.

استفاده صحیح از پیچ و مهره و اتصالات