تاریخچه پیچ و مهره ها

در نگاه اول ممکن است چنین برداشت شود که پیچ و مهره ها فقط چند تکه را به هم وصل می کنند. اما این برداشت ساده ایست. اگر کمی دقیق تر به دنیای اطرافمان نگاه کنیم متوجه می شویم که ساختمان ها ( مانند: ساختمان ها و سازه هایی که در چیتگر ساخته می شوند، ساختمان ها و کارخانجات نیمه کاره)، پل ها، برج ها (مانند: برج میلاد و برج ایفل)، کشتی ها، زیردریایی ها، دکل های نفتی، نیروگاه ها (خورشیدی، اتمی، سیکل ترکیبی مانند: نیروگاه سیکل ترکیبی دماوند یا نیروگاه شهید رجایی)، پالایشگاه ها (پالایشگاه نفت تهران)، هوا و فضا و صنایع هوایی، مخازن تحت فشار (مانند: وکیوم آسیا یا گروه فرآب صنعت)، ماشین ها و ماشین سازی ها؛ همه و همه از انواع اتصالات غیرجوشی نظیر پیچ ها و مهره ها ساخته شده اند و بدون آن اجزای آن ها از هم پاشیده خواهند شد.

آنچه که در تاریخچه پیچ و مهره ها لحاظ شده حاکی از آنست که ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح رزوه وجود داشته داشته است، اما مهم ترین تحولات در پیچ ها و مهره ها و اتصالات که امروزه به شکل مدرن آن رسیده است، به حدود ۱۵۰ سال پیش بر می گردد. اما در مورد تاریخ اصلی ساخت پیچ و مهره بین کارشناسان تاریخ نظرات مختلفی وجود دارد. فردریک ایی.گریوس (Frederick E. Graves) در مقاله خود تحت عنوان ” پیچ ها و مهره ها ” چنین می نویسد که استفاده از پیچ و مهره های رزوه دار به عنوان یک اتصال دهنده تنها به قرن ۱۵ (پانزدهم) بر می گردد. او این نتیجه را براساس اولین مطالب و عکس های چاپ شده از پیچ و مهره که در اوایل قرن ۱۵ (پانزدهم) مطرح کرده است.

تاریخچه پیچ و مهره

گریوس در مقاله خود نشان می دهد که با اینکه تاریخ معتبر استفاده از پیچ و مهره به قرن ۱۵ باز می گردد اما شواهد حاکی از آنست که پیچ و مهره ها بدون رزوه در زمان رومیان استفاده می شده است. در آن زمان برای باز و بسته کردن درها از پیچ و مهره گوه به عنوان محور استفاده می شده است و در آن زمان رومیان اولین پیچ ها را با جنس برنز و نقره ساخته بودند که در قسمت رزوه آن رشته هایی را با دست حول آن پیچانده و لحیم کرده بودند.

براساس تحقیقات بیل اکسس (Bill Eccel)، تاریخچه پیچ رزوه دار حتی بیشتر نیز هست و به زمان ارشمیدس (سال ۲۸۷ تا ۲۱۲  سال قبل از میلاد) می رسد که در تجهیزات بهره برداری آب استفاده می شده است. با این حال نشانه هایی نیز وجود دارد که نشاند می دهد ممکن است اختراع پیچ توسط افلاطون فیلسوف یونانی که بنیانگذار علم مکانیک نامیده می شود، صورت گرفته باشد.

با توجه به مطالب بالا تاریخ را می توان به دو بخش تقسیم کرد:

  • بخش اول ساخت رزوه ها که به حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد که در تجهیزات آبی (بالا کشیدن آب) و پرس کردن انگور برای ساخت شراب استفاده می شده است.
  • و بخش دوم که به ۴۰۰ سال اخیر و تولید پیچ و مهره به شکل مدرن، باز می گردد.

 

برای آشنایی بیشتر با انواع پیچ و مهره ها پیشنهاد می کنیم مقالات  نکاتی در مورد پیچ و مهره  و  گرید پیچ و مهره چیست؟  را نیز مطالعه نمایید.