پیچ آلنی چیست؟

پیچ آلنی نوعی پیچ است که به صورت شش ضلعی طراحی و ساخته می شود. بدین ترتیب در نظر گرفته شده است که با آچار آلن سفت و محکم شوند و نه با پیچ گوشتی های سنتی. این ویژگی مهمی است که پیچ آلن را از سایر پیچ مانند پیچ سر فیلیپس، پیچ های شکاف دار و مسطح وجدا می کند.

تمایز متداول دیگر این است که پیچ های آلنی اغلب در انتهای آن مربع می شوند. به طور کلی از این پیچ های سوکت نقطه صاف یاد می شود و بیشترین نوع استفاده را دارد که در بسیاری از برنامه های رایج مشاهده می شود. با این حال، شایان ذکر است که طرح های مختلف دیگری نیز موجود است.

در بیشتر موارد دیگر، بیشتر استفاده روزمره، بین پیچ های سوکت و پیچ های معمولی تفاوت فیزیکی زیادی وجود ندارد. پس دلیل اصلی استفاده از پیچ های آلنی چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کنید؟

به طور خلاصه، پیچ های آلنی برخی از ویژگی های پیچ های معمولی را دارد اما با وجود تفاوت هایی که در ساختارش دارد توانسته عملکرد را افزایش دهد و همچنین عملکرد دیگر سیستم های اتصال پیچ و مهره را هم در برمی‌گیرد بنابراین واضح است که سهولت در استفاده را فراهم میکند. این ویژگی باعث می‌شود تا بتواند در بسیاری از شرایط، به ویژه هنگام کار در فضاهای محدود یا زمان هایی بدون دسترسی آسان به اتصالات شش ضلعی، بسیار پرکاربرد ظاهر شود.

پیچ آلنی کاربرد پیچ آلن

اندازه پیچ های آلنی

متوسط اندازه سر پیچ های آلنی تقریباً ۵/۱ برابر قطر ساق پیچ است و تقریباً به اندازه پهنای ساق پا است. با این حال، طراحی های جایگزین سر برای پیچ های کلاهک سوکت شامل انواع کم سر، دکمه و سر صاف است که برای رانندگی در سوراخ های ضد مغز و سایر موقعیت های نصب خاص برنامه استفاده می شود.

هنگام خرید پیچ ​​های آلنی، توجه داشته باشید که طول مشخص شده محصول، معمولا  بلافاصله از زیر سر تا نوک اندازه گیری می شود. این مورد در اکثر انواع پیچ وجود دارد، اما در برخی از انواع خاص مانند پیچ های انگشتی، اندازه گیری طول مشخص شده شامل ارتفاع از سر تا انتهای پیچ می‌شود.

اندازه های انواع پیچ های آلنی برای طول و قطر در دسترس هستند، بسته به تولید کننده یا تأمین کننده خاص مورد نظر، و بیشتر مارک های برجسته و تولید کنندگان پیچ سوکت اغلب نمودار اندازه سر پیچ یا ارتفاع آن و ویژگی های دیگر را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند که می توان در هنگام خرید به آنها توجه کرد.

معمولا اندازه پیچ های سوکت نسبتاً کوچک در حدود (قطر آن از  M2 تا  M6 و طول حدود ۳ میلی متر تا ۲۰ میلی متر) هستند و پیچ های بزرگتر، سنگین تر اصلاً غیرمعمول نیستند، به خصوص در عرض های  M8 تا M20 و طول آنها تا ۱۳۰ میلی متر می‌رسد. پیچ های آلنی خیلی بزرگ اغلب در پریزهای دوشاخه برق وجود دارد. اندازه پیچ های آلنی الکتریکی متداول حدودا ۴۰ میلی متر، ۵۰ میلی متر، ۶۰ میلی متر، ۷۵ میلی متر و ۱۰۰ میلی متر است.

مزایای پیچ آلنی

پیچ آلن در مقایسه با پیچ های معمولی دیگر، گشتاور بیشتر دارند و راحت‌تر سفت میشوند و این باعث شده است تا آن ها در برخی از پروژه به پیچ های معمولی ترجیح داده شوند. دریک آزمایش مشابه با پیچ های آلنی و پیچ و مهره های معمولی، پیچ های آلنی  اغلب می توانند عملکرد بهتری در این آزمایش داشته باشند.

از آنجایی که پیچ های آلن معمولاً از پیچ های استاندارد و بسیاری از انواع اتصال دهنده های دیگر با فرمت کوچک، نیروی بستن بیشتری را ارائه می دهند، می توان از پیچ های آلنی کمتری در یک پروژه خاص استفاده کرد اما همان قدرت را دریافت. استفاده از تعداد پیچ کمتر یعنی:

  • کاهش هزینه های سخت افزاری(پیچ)
  • سوراخ های کمتری برای نصب پیچ ها بر روی سطح ایجاد میشود که باعث صرفه جویی در وقت و کاهش آسیب احتمالی به قطعات می شود.
  • وزن کلی قطعه در انتها،کمتر خواهد بود.
  • به راحتی باز نمی‌شود ابزاری که معمولا برای باز کردن انواع پیچ بکار می‌رود برای پیچ های آلنی مناسب نیست و باید از آچار مخصوص برای باز و بسته کردن پبچ آلن استفاده کرد (آچار آلن)
  • پیچ سر آلن بار بیشتری را تحمل می‌کند دارای شش وجه تحمل‌کننده نیرو است همچنین از پیچ ها شکاف دار تحمل بار بیشتری دارد.
  • پیچ آلن به آسانی نصب می‌شود و در مقایسه با پیچ های شش ضلعی برای مکان هایی تنگ و باریک مناسب ترند بنابراین به راحتی مونتاژ و تعمیر می‌شوند.
  • بطور کلی همسطح کار می‌شود یعنی کل پیچ در داخل قطعه، فرو رفته تا سطح قطعه مورد نظر صاف و زیبا بماند.

گرایش به ساخت و سازهای سبک هنگام استفاده از پیچ های آلنی  به دلیل کوچک تر بودن اندازه آنها نسبت به بسیاری از انواع پیچ و سایر اجزای اتصالات، بیشتر افزایش می یابد. به طور خاص، قطر سرهای استوانه ای و درایوهای داخلی پیچ های آلنی به مراتب کمتر از اتصال دهنده های دارای سر شش گوش هستند و بنابراین برای نصب به فضای کمتری (بدون فضای اضافی برای حرکت آچار) نیاز دارند.

معایب پیچ سر آلن

  • پیچ های آلن به اندازه پیچ های شش گوش قوی نیستند.
  • پیچ های آلن گران تر از پیچ های شش گوش هستند.
  • به دلیل داشتن شکل خاصی که دارد امکان جمع شدن گرد و خاک روی سر پیچ زیاد است.
  • اگر پیچ کیفیت خوبی نداشته باشد و سر پیچ جدا شود، مشکل به وجود می‌آید.

مطلب مرتبط

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با دیگر انواع پیچ ها مطلب مربوط به آن را مطالعه کنید.

متریال پیچ های آلنی

در ساخت پیچ های آلنی از مواد مختلفی استفاده می شود. متداول ترین مواد از جنس استنلس استیل و فولاد ضد زنگ است اما از گزینه های جایگزین آن می توان به پیچ های برنجی، آلومینیومی، نیکل سیاه، روکش روی و سوکت کروم اشاره کرد. انتخاب جنس پیچ های آلنی به کاربرد خاصی دارد که از آن، استفاده خواهد شد.

برخی از متریال های پیچ های آلنی را با جزئیات در ادامه بررسی کرده ایم:

  • پیچ های آلنی آلومینیومی
    پیچ های آلنی آلومینیومی اغلب زمانی استفاده می‌شوند که توجه به وزن یکی از موارد مهم است. این نوع جنس معولا در صنعت خودرو و کاربردهایی مانند نصب سخت افزار و تزئینات روی مبلمان متحرک، کابینت، در و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلومینیوم علی رغم اینکه فقط حدود یک سوم وزن فولاد دارد، با دوام است و مقاومت برشی کمتری دارد. در حالی که آلومینیوم از نظر مقاومت در برابر خوردگی در محیط های چالش برانگیز عملکرد مناسبی را ارائه می دهد اما از مقاومت کمتری نسبت به فولاد ضد زنگ برخوردار است.

پیچ آلنی آلمینیومی
  • پیچ ها آلنی فولادی با آبکاری روی یا نیکل

دلیل اصلی در دسترس بودن بسیاری از مجموعه پیچ های آلنی فولادی با آبکاری روی یا نیکل، مقاومت بالا در برابر خوردگی (زنگ زدگی) است. روکش ترکیبی روی و نیکل به عنوان یک پوشش سخت تر (تا دو برابر سختی) در مقایسه با آبکاری روی، در نظر گرفته می شود و همچنین می تواند مقاومت در برابر خوردگی تا چهار برابر سایر فرآیندهای پوشش فلزی را ارائه دهد. با این حال، قیمت آن معمولاً گران تر است و در بسیاری از کاربردهایی که پیچ های آلنی استاندارد فولاد گالوانیزه کفایت می کند و ممکن است به عنوان گزینه مقرون به صرفه در نظر گرفته نشوند.

  • پیچ های آلنی برنجی

پیچ های درپوش سوکت برنجی ممکن است اغلب از نظر ارزش زیبایی ترجیح داده شوند، اما به عنوان آلیاژی از مس و روی، پیچ های سوکت برنجی یا برنجی ممکن است در موقعیت های خاص مزایای بیشتری داشته باشند. برنج از مس به تنهایی قویتر است، هرچند که از سختی قابل توجهی نسبت به اکثر انواع پیچهای آلنی فولادی یا استیل ضد زنگ برخوردار خواهد بود.

با این حال، همچنین لازم به ذکر است که آبکاری برنج مقاومت کمتری در برابر خوردگی نسبت به پیچ های آلنی برنجی جامد خواهد داشت. اگر این محصول در مکانی در معرض استفاده یا در فضای باز استفاده شود، پیچ های سوکت برنجی جامد گزینه بهتری هستند

پیچ آلن برنجی پیچ برنجی

انواع پیچ های آلنی

پیچ های آلن سر گرد یا دکمه ای

پیچ های آلنی سر گرد به عنوان پیچ های سوکت سر دکمه‌ای یا گنبدی نیز شناخته می شوند. آنها با یک گنبد صاف و کمی گرد در قسمت سر ساخته می شوند که تمایل دارند تا حدی سر بزرگتری نسبت به حالت استاندارد داشته باشند. پیچ آلن سرگرد از کربن با درصد متوسطی فولاد ساخته می‌شود. پیچ آلن سرگرد دارای استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربه است. این نوع پیچ یکی از پرکاربردترین پیچ ها در صنایع مختلف است

کابرد این پیچ آلن سر گرد برای نگه داشتن صفحات فلزی نازک است. معمولا این پیچ جایگزین پیچ های چهارسو و دوسو استفاده می‌شود.

پیچ آلن سر گرد یا آلن سر دکمه ای

پیچ آلن استوانه‌ای

جنس پیچ آلن استوانه از آهن یا فولاد است و در سه گرید 8.8 و 10.9 و 12.9 یا استنلس استیل در دو گرید استیل 304 و 316 می باشد. از پیچ آلن استوانه‌ای در صنایع مختلف استفاده می‌شود. پیچ آلن استوانه‌ای معمولا بر اساس استاندارد DIN912 یا ISO4762  می‌شود.

پیچ آلن سرکوتاه

از این پیچ زمانی استفاده می‌شود که محدود فضا داشته باشیم و امکان استفاده از پیچ آلن استوانه ای نباشد. در ساخت پیچ آلن سر کوتاه ارتفاع سرپیچ تقریبا  اندازه نصف قطر بدنه‌ی پیچ است. 

پیچ آلن سرتخت

پیچ آلن سر تخت یا پیچ آلن سر خزینه سر این پیچ کاملا تخت است و داخل آن مانند دیگر پیچ های آلن به صورت شش گوش است. از این پیچ آلن سرتخت زمانی استفاده می‌شود که لازم باشد پیچ آلن با سطح کار هم تراز باشد.

پیچ آلن در چه صنایعی کاربرد دارد؟

پیچ‌های آلن معمولاً در مکانها یا پروژه هایی استفاده می‌شوند که در آن به دقت بالاتری نیاز است، مانند ساخت ماشین‌آلات یا الکترونیک و صنعت برق ، صنعت خودرو سازی، هوا و فضا از آنها همچنین در پروژهایی مانند ساخت و تولید مبلمان یا کابینت، به دلخواه استفاده می‌شوند.

تفاوت پیچ آلن و پیچ شش گوش

  • شکل سر

تفاوت اصلی پیچ آلن و پیچ شش گوش در شکل سر است. پیچ های آلن دارای یک سوکت شش ضلعی در سر هستند، در حالی که پیچ های شش گوش دارای سر شش ضلعی هستند.

  • نوع آچار مورد استفاده

پیچ های آلن که به پیچ های سوکت نیز معروف هستند، برای نصب نیازبه آچار آلن دارند. از طرفی پیچ های شش گوش را می توان با آچار معمولی یا انبردست نصب کرد.

  • وزن بولت

پیچ های آلن معمولاً سبک تر از پیچ های شش گوش با همان اندازه هستند. به این دلیل است که سر پیچ آلن کوچکتر از سر پیچ شش گوش است.

  • استحکام – قدرت

پیچ های آلن به اندازه پیچ های شش گوش قوی نیستند. این به این دلیل است که سر پیچ آلن کوچکتر است و مواد کمتری برای مقاومت در برابر نیروهای برشی و پیچشی وجود دارد.

  • قیمت/هزینه

پیچ‌های آلن معمولاً گران‌تر از پیچ‌های شش گوش هستند. این به این دلیل است که ساخت آنها چالش برانگیزتر است و به ابزار نصب تخصصی تری نیاز دارند.

محصول مرتبط : پیچ آلنی استوانه ای DIN 912

پیچ آلنی استوانه ای DIN 912

پیچ آلنی معمولا از جنس فولاد است و بدلیل داشتن سر آلنی با آچار آلن به راحتی باز و بسته می‌شود و برای شرایطی که استفاده از دیگر انواع پیچ ممکن نباشد توصیه می‌شود.  پیچ آلن برای صنایع خودروسازی ، هوافضا و ماشین آلات تولیدی طراحی شده اند.