پاک کردن زنگ زدگی پیچ و مهره و اتصالات

تجهیزات زنگ زده می توانند مشکلات بسیار جدی برای فروشندگان و مصرف کنندگان صنعتی به وجود آورند. از آنجایی که هر سازه آهنی با توجه به محل سرویس دهی و قرارگیری آن در خطر زنگ زدگی می باشد، می بایست برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی راه حلی چاره کرد. عموما برای جلوگیری از زنگ زدگی پیچ و مهره این تجهیزات و موارد مصرفی نظیر پیچ و مهره و اتصالات غیر جوشی از مواد ضد زنگ استفاده می شود.  

عموما آنچه که به عنوان زنگ زدگی شناخه می شود در واقع اکسید شدن آهن در سازه های آهنی می باشد. ترکیب آب و اکسیژن باعث می شود  این اکسید های آهن به شکل یک پوشش مقاوم و غیر واکنشی در امتداد سطح فلز ایجاد شود. در ادامه بخش های زنگ زده شروع به پوسته پوسته شدن می کنند و سطوح بیشتری را در معرض زنگ زدگی قرار می دهند. این فرآیند در صورت تداوم  باعث آسیب های جدی به سازه می شود. به خصوص در مورد اتصالاتی مانند پیچ و مهره ، زنگ زدگی ها و خوردگی ها باید به سرعت اصلاح شوند تا زمینه ساز بروز خطرات جانی و مالی نگردد. به همین سبب روش ها و نکاتی در مورد پاک کردن زنگ زدگی پیچ و مهره در ادامه گفته ایم پس با ما همراه باشید.

بازکردن اتصالات زنگ زده

اگر پیچ‌ها و اتصالات برای مدت طولانی در معرض رطوبت قرار گیرند بسیار سریع زنگ می‌زنند. بست‌ها در قطعات خودرو، کشتی‌ها، و حتی لوازم خانگی که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، در معرض رطوبت زیاد هستند که می‌تواند عملکرد وسایلی را که در آن‌ها اتصالات وجود دارند, کاهش دهد. حذف یا پاک کردن قسمت های زنگ زده می‌تواند مشکل باشد، به خصوص اگر این رشته‌های زنگ‌زده مقاوم شده باشند و همچنین این رشته های زنگ زده به محل اتصال رسیده و در آن نفوذ کرده باشند. چندین روش برای باز کردن اتصالات زنگ زده وجود دارد:

  • روغن کاری (روانکاری): روغن های تجاری یا صنعتی عموما می توانند به رزوه ها نفوذ کنند. برای این کار مقداری از این مواد را روی قسمت زنگ زده می ریزند و با یه چکش بر روی قسمت هایی مانند سر پیچ یا روی مهره ضربه وارد می کنند بدین ترتیب روغن بر آن نفوذ کرده و مقاومت حاصل از زنگ زدگی اتصال را کم می کند.
  • بریدن: اگر شدت زنگ زدگی پیچ و مهره و اتصالات زیاد باشد و دسترسی به سطوح زنگ زده به سادگی امکان پذیر نباشد می بایست اتصال مورد نظر از قسمت مناسب بریده شود و از ابزارهایی نظیر دریل و آچار برای بیرون کشیدن پیچ و یا اتصال استفاده گردد.
  • حرارت دادن: استفاده از یک مشعل با شعله متوسط رو به کم  یک روش دیگر برای باز کردن یک پیچ زنگ‌زده است. اعمال حرارت کافی ممکن است اجازه دهد پیچ و مهره به اندازه کافی منبسط و شل شوند. در این روش باید بسیار مراقب بود، چرا که برخی از روانکارها قابلیت اشتعال بالایی دارند.
پاک کردن زنگ زدگی از روی پیچ

مطلب مرتبط

پیشنهاد می‌کنیم مطلب مربوط به استفاده صحیح از پیچ و مهره مطالعه کنید.

روش های حذف و از بین بردن زنگ زدگی

علی رغم اینکه در بسیاری موارد پیچ و مهره  زنگ زده به راحتی جایگزین می شوند، گاهی اوقات شرایطی اتفاق می افتد که جایگزین کردن کار ساده ای نیست و دردسرهای بسیاری ایجاد می کند. از این رو بهترین روش برای جلوگیری از زنگ زدگی انواع پیچ و مهره و اتصالات، انتخاب محصولی با متریال مناسب برای هر نوع استفاده می باشد. و البته در مورد محصولاتی که قابلیت ضدزنگ ندارند، زدودن زنگ زدگی پیچ و مهره در زمان دپو محصولات کاری است که باید بطور دائم انجام گیرد. با اینحال روش هایی برای رفع زنگ زدگی اتصالات وجود دارد که هرکدام میزان تاثیر متفاوتی دارد:

  • سنباده زنی: در این روش بعد از باز کردن اتصال از کاغذ سنباده و امثال آن برای حذف زنگ زدگی استفاده می شود. این روش از جمله ارزان ترین روش هاست، اما زمانبر است. همچنین برای استفاده مجدد از همان اتصال عموما به روغن کاری نیاز است.
  • پراکسید هیدروژن (هیدروژن پراکسید): زمانی که پیچ و مهره و اتصالات زنگ زده را باز کردیم نیاز داریم تا سطوح زنگ زده آن بویژه در قسمت رزوه را تمیز کنیم. می توان از هیدروژن پراکسید و برس سیمی برای این منظور استفاده کرد. این روش نیز روش نسبتا ارزانی است. پراکسید هیدروژن عموما در داروخانه ها یافت می شود و به عنوان سفید کننده از آن استفاده می شود.
  • پوشش‌ دهی یا رنگ زدن مجدد: از پوشش دهی می‌توان برای محدود کردن پیشروی زنگ زدن استفاده کرد. پس از پاک کردن زنگ زدگی پیچ و مهره از سطح خاصی از یک عنصر فلزی, نقاشی روی آن سطح می‌تواند به محافظت از فلز در مقابل اثرات محیطی مانند رطوبت، که به زنگ زدن منجر می‌شود، کمک کند. همچنین روغن کاری نیز می‌تواند اثر مشابهی داشته باشد.
  • پاک کننده زنگ زدگی: انواع برندهای مختلف پاک کننده زنگ زدگی از تولید کنندگان متعدد وجود دارد. اکثر آنها حاوی یک عامل حل کننده مانند اسید اسکالیک هستند که به صورت شیمیایی با اکسید آهن واکنش نشان می دهند تا از مواد پایه جدا شوند. این پاک کننده های ضد زنگ برای قطعات کوچک فلزی، مانند اتصالات و پیچ و مهره ها، مفید هستند که می توانند در زمان زنگ زدگی، اسپری شوند. برای استفاده از این مواد حتما به موارد ایمنی نوشته شده روی این محصولات توجه کنید زیرا بعضی از آن ها سمی و برای انسان مضر هستند.
  • رفع زنگ زدگی اتصالات با روغن ترمز

  • از بین بردن زنگ زدگی با سرکه

  • پاک کردن زنگ زدگی پیچ و مهره با نوشابه

نکاتی برای پاکر کردن زنگ زدگی پیچ و مهره

نکته اول: با استفاده از یک برس فلزی زنگ زدگی پیچ و مهره را پاک کنید. برس فلزی را روی سر پیچ و قسمت رزوه های پیچ بکشید تا زنگ زدگی ها از بین برود و بعد اقدام به باز کردن پیچ کنید.

نکته دوم: هوشمندانه کار کنید قبل از هر کار سختی میتوانید از تکنیک هایی مثل استفاده از پاک کننده های زنگ زدگی یا در صورت در دسترس نبودن از روغن ترمز استفاده کنید و بگذارید روغن یا پاک کننده کاملا بین رزوه و اجزای پیچ و اتصالات زنگ زده نفوذ کند و بعد آن را به راحتی باز کنید.

نکته سوم: اگر نمی توانید آن را با یک آچار یا انبردست معمولی شل کنید مقداری گشتاور اضافی اضافه کنید با استفاده از یک اهرم بلندتر میزان نیروی مورد نیاز برای اعمال را به شدت کاهش می دهد. 

نکته چهارم: اعمال گرما مانند بسیاری از فلز های دیگر پیچ و مهره همزمانی که گرم می شود، منبسط می شود، و زمانی که دوباره سرد می شود، منقبض می شود. این فرآیند ساده انبساط/انقباض گاهی اوقات می تواند تمام چیزی باشد که برای شکستن زنگ آهنی که روی پیچ و مهره شما وجود دارد، لازم است. قبل از هر کاری، ایمنی محیط اطراف خود را در نظر بگیرید. هر گونه پلاستیک، لاستیک و سایر قطعات حساس به حرارت را بردارید و مطمئن شوید که نزدیک خطوط سوخت، کپسول های روغن یا هر چیز قابل اشتعال دیگری نیستید.

محصول مرتبط : استاد بولت

استاندارد ASTM A193 یک استاندارد مخصوص تولید استاد بولت است که متریال ساخت استاد بولت را مشخص می‌کند و انواع استادبولت در گرید های مختلف فولادی همچون , L7 . B16 , B7 و استنلس استیل به مانند B8M , B8 تولید می شوند.