بررسی انواع پیچ نیروگاهی و کاربردهای آن

یکی از انواع مختلف پیچ ها، پیچ نیروگاهی هستند که در خود نیروگاه‌ها و تاسیسات سنگین نیروگاهی و انشعابات اصلی تامین انرژی، استفاده می‌شوند. محیط نیروگاه‌ها و مراکز تامین و تولید انرژی، سازه‌های سنگین دارای خورندگی زیادی هستند. به همین دلیل جهت اتصالات به پیچ‌هایی نیاز است که دارای استحکام کششی و فشاری بالایی باشد و از نظر کیفیت دارای مقاومت به خوردگی قابل قبولی باشد. برای برآورده کردن این نیاز پیچ نیروگاهی با گریدهای پرکربن فولاد تولید می‌شود.

پیچ و مهره در صنعت برق

بررسی انواع پیچ نیروگاهی

صنایع نیروگاهی (صنایع تامین و تولید انواع مختلف انرژی مانند برق، آب و گاز)  ازجلمه تاسیسات و اتصالات خود نیروگاه تا انشعابات انرژی (تیر برق‌ها و تابلو برق‌ها، اتصالات در خطوط تامین گاز و خطوط تامین آب و فاضلاب‌ها) وابسته به انواع پیچ مهره هستند که در ادامه تعدادی از پرکاربردترین انواع پیچ در صنعت برق را معرفی می‌کنیم.

به طور کلی، اتصالات صنعتی شامل پیچ های چشمی، استادبولت، پیچ های سر مربعی، پیچ U، واشر مربعی، پیچ ها و مهره های شش گوش و غیره هستند. این پیچ و مهره‌ها عمدتاً در خطوط انتقال نیرو و خطوط برق هوایی استفاده می شوند.

چه اتصالاتی برای پست برق مناسسب ترند؟

در هر تاسیسات الکتریکی، کیفیت اتصال دهنده های مورد استفاده معمولاً نشانگر بسیار خوبی از عملکرد کلی تأسیسات است. به عنوان مثال، هنگام طراحی یک پست برق، ممکن است بخواهید از انواع مختلف پیچ‌ها و مهره‌ها استفاده کنید. انواعی مانند پیچ شش گوش تیتانیوم و مهره های کاسه نمدی معمولاً از بهترین مواردی هستند که می توانید استفاده کنید. اگر شما مسئول تصمیم گیری در مورد انواع اتصال دهنده هایی هستید که می توانید برای چنین امکاناتی استفاده کنید، چندین ملاحظات وجود دارد که اغلب باید برای رسیدن به بهترین راه حل ها رعایت کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

پیچ و مهره ها در صنعت برق باید بتوانند وزن زیادی را تحمل کنند

جنس و قطر پیچ بخاطر حساسیت نیروگاه‌ها و لازم بودن تداوم کار سیستم‌های نیروگاهی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. باید در نظر داشته باشید که در بیشتر موارد، بست هایی که برای نگه داشتن تجهیزات سنگین الکتریکی در جای خود، استفاده می شوند و معمولا وزن زیادی را تحمل می‌کنند. مشکل دیگر این است که این تاسیسات  نیز بسیار گران هستند و این بدان معنی است که معمولاً حوادثی مانند افتادن آنها و هرگونه آسیب به آنها موجب خسرات بسیاری می‌شود. به همین دلیل، هنگام انتخاب پیچ و مهره در صنعت برق باید تا آنجا که می توانید دقت و داشته باشید تا مطمئن شوید که بهترین را انتخاب می کنید. این تنها در صورتی امکان پذیر است که ویژگی‌های فیزیکی فلزی که پیچ و مهره از آن ساخته شده است را درک کنید. اگر این امکان پذیر نیست، باید به دنبال کمک از افراد آگاه باشید که در این زمینه اطلاعاتی دارد، مانند فروشنده ای که از آن خرید می کنید. مشاوران ما در فروشگاه پولاد پیچ گستر می‌توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند.

پیچ و مهره ها در صنعت برق باید بتوانند در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت کنند

همچنین با توجه به ماهیت ساختاری نیروگاه‌ها، پیچ‌ نیروگاهی و تمامی اتصالاتی که در این بخش مورد استفاده قرار میگیرد و علاوه بر استحکام کششی و فشار مناسب و بالا باید در برابر خوردگی دارای مقاومت بالایی داشته باشد.

بسیار دیده می‌شود که در این محیط ها به دلیل داشتن شرایط خورنده اسیدی و هیدروژنی و مرطوب نیروگاه‌ها و انشعابات نیروگاهی باعث اکسید شدن و خوردگی اتصالات (که در واقع مرکز اصلی تجمع تنش هستند) می‌شوند.

به همین پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خریداری پیچ و مهره برای صنعت برق و قطعات الکتریکی حتما به نوع آبکاری توجه کنید. که با توجه به محیط کاری دستگاه‌ها پیچ و مهره‌ها از مقاومت خوبی برخوردار باشند.

مطلب مرتبط

پیچ و مهره ها در صنعت برق باید بتوانند در گرما مقاومت کنند

همچنین باید به خاطر داشته باشید که اغلب اوقات، درجه حرارت در پست برق و نیروگاه برق به شدت افزایش می یابد. به یاد داشته باشید، معمولاً مقدار زیادی برق از تجهیزات عبور می کند، بنابراین این یک مشکل قابل انتظار است. به همین دلیل، باید اتصالاتی تهیه کنید که گرمای زیادی را تحمل کنند، در غیر این صورت ممکن است ذوب شوند و باعث بروز حوادثی مانند آسیب به تجهیزات موجود در تاسیسات شوند. همانطور که می بینید، انتخاب اتصال دهنده ها برای پست برق چیزی نیست که بشود ساده گرفت.

1- پیچ آلنی DIN 912

پیچ آلنی استوانه ای DIN 912

پیچ‌ها از جنس فولاد تولید شده و طبق استاندارد پیچ آلن استوانه‌ایDIN 912 با طراحی شش گوش تمام رزوه و یا آلن نیم رزوه و سایزهای مختلف تولید می‌شوند، معمولا پیچ نیروگاهی، از فولاد 304 و 316 تولید می‌شود.

که در میان انواع پیچ‌های فولادی، پیچ فولادی گرید 12.9 بالاترین میزان کربن را دارد، استحکام کششی و فشاری بالایی را دارا میباشد و در محیط های خورنده نیروگاه مقاومت بسیار بالایی دارد. اما بخاطر ترد بودنشان حساسیت بالایی نسبت به ضربه دارند. به همین خاطر در بعضی موارد به جهت بالا بودن سختی سطحی و کم شدن تاثیرات شکنندگی پیچ، از آبکاری و پوشش دهی مخصوصی در این محصول استفاده میکنند. اما این نوع پیچ رزوه درشت بوده و به همین علت آبکاری تاثیر چندانی بر روی شکل و ساختار رزوه ندارد، از گالوانیزه سرد و گرم برای آبکاری و داکرومات برای پوشش دهی استفاده میشود.

2- مهره کاسه نمدی

مهره کاسه نمدی 985

مهره کاسه نمدی که بسیاری آن را با نام مهره قفلی نیز می‌شناسند یکی از پرکاربردترین نوع مهره‌ها در صنعت هستند. این مهره در شرایطی که لرزش زیادی در تجهیزات وجود داشته باشد پیشنهاد می‌شوند. مهره کاسه نمدی یک واشر در درون خود دارد که موجب افزایش مقاومت دائمی آن در برابر لرزش می‌شود.

مهره کاسه نمدی در جنس های مختلفی تولید مش‍ود که پرکاربردترین آن آهن، فولاد و پلاستیک است. مهره کاسه نمدی با استاندارد DIN 985 در فروشگاه پولاد پیچ گستر به فروش می‌رسد.

منبع: melfast