انواع پیچ در صنعت ماشین سازی

در صنایع ماشین سازی پیچ و مهره دارای اهمیت بالایی می باشند و مهمترین اصل در رابطه با پیچ و مهره کیفیت و جنس آن میباشد. اگر قصد خرید این محصول پرکاربرد را دارید با این مقاله همراه باشید.

در صنایع ماشین سازی به منظور انجام اتصالات مختلف و مهم از انواع پیچ و مهره استفاده میشود که به همین جهت با طراحی و کیفیت خاصی تولید میشوند.

طراحی این محصول بدین گونه است که تمام بدنه رزوه شده و سرپیچ حالت تخت و صاف دارد و به دلیل همین سرتخت بودن قبل از استفاده در اتصالات محل مورد نظر باید از پیش سوراخ شده باشد.

پیچ در صنعت ماشین سازی

جنس پیچ و مهره در صنایع ماشین سازی

عموما در این صنعت از پیچ و مهره هایی با جنس استینس استیل، زینک، پروسس زرد یا نقره استفاده میشود. اما لزوما جنس پیچ و مهره در صنعت ماشین سازی از موارد بالا نیست و در بعضی شرکت ها و صنایع ماشین سازی از پیچ و مهره آلومینیومی استفاده می‌شود. 

بنابراین با توجه به کاربرد و محیط استفاده پیچ و مهره می‌بایست از جنس و آبکاری مخصوص استفاده کرد. محیطی که پیچ و مهره در آن قرار می‌گیرند کاملا در نوع آبکاری تاثیرگذار هست و در صورت مناسب نبودن نوع آبکاری دچار مشکل خواهد شد برای مثال پیچ و مهره‌ای که در محیط مرطوب باشد دچار زنگ زدگی خواهد شد. بنابر این می بایست براساس ویژگی مورد نظر پیچ و مهره اقدام به خرید نمود.

انواع پر مصرف پیچ در صنعت ماشین سازی

پیچ و مهره ها از نظر جنس و ابعاد دارای انواع مختلفی میباشند که هریک دارای ویژگی خاصی هستند و در محل خاصی مورد استفاده قرار می گیرند به همین جهت قبل از خرید می بایست آشنایی کاملی نسبت به ویژگی های آنها داشت تا بر اساس شرایط محل استفاده اقدام به خرید کنیم پر مصرف ترین پیچ ها در صنعت ماشین سازی عبارتند از:

  1. پیچ ماشینی آهنی با استاندارد DIN985
  2. پیچ ماشینی دو سو
  3. پیچ ماشینی خزینه چهارسو
  4. پیچ آهنی

در ادامه هرکدام از این پیچ ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم پس همراهمون باش.

پیچ ماشینی آهنی با استاندارد DIN985

پیچ آهنی din 7985

یکی از پر مصرف ترین انواع پیچ در صنعت ماشین سازی میباشد. طراحی خاص این پیچ بدین گونه است که دنده های بکار رفته در آن بسیار ظریف میباشد و فرو رفتگی دنده ها در این پیچ دارای عمق کمی نیز هستند این پیچ برای اتصال به بدنه نیازمند مهره یا واشر خاصی می‌باشد. جنس این محصول معمولا گالوانیزه سرد بوده و در روی بدنه از آبکاری مخصوصی استفاده میشود. شکل ظاهری استوانه ای تمام رزوه سر تخت میباشد.

یکی دیگر از مدل‌های پر کاربرد میب‌اشد جنس آن از آهن بوده و گام های رزوه در آن با فاصله کم از یکدیگر می‌باشند برای آبکاری این محصول از گالوانیزه استفاده می‌شود و در سایز‌های مختلفی تولید می‌شود.

مطلب مرتبط

پیشنهاد می‌کنم مطلب مربوط به همه چیز درباره پیچ آلنی رو مطالعه فرمایید.

پیچ ماشینی خزینه چهارسو

پیچ ماشینی سرخزینه چهارسو

این پیچ بر اساس نیاز مشتری تولید میشود زیرا که میتوان از متریال های مختلفی همچون فولاد، استیل و غیره…. جهت ساخت این محصول استفاده نمود این پیچ داری طراحی با دنده های ریز میباشد و برای محکم کردن آن به قطعات مورد نظر حتما باید از مهره شش گوش استفاده شود.

این پیچ در صنایع دیگر از جمله  ساخت ماشین آلات سنگین، ساخت دستگاه‌های صنعتی، خودروسازی، صنعت کشتی سازی، صنایع هوایی، صنعت کشاورزی و آب و فاضلاب، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود.

پیچ و مهره هایی با طراحی شش گوش و گرید بالا برای اتصالات قطعات مختلف از جمله پمپ ها، ژنراتورها، کمپرسورها، شیرآلات و دیگر قطعات مورد نیاز در صنایع ماشین سازی استفاده می‌شوند.

8.8 یا 10.9 پیچ و مهره خشکه به صورت نیم یا تمام دنده گرید مورد نیاز ساخت این مدل می‌باشد. پیچ آلن معمولا از جنس استیل می‌باشد و  مدل پیچ آلن استوانه‌ای یکی از پرکاربرد ترین انواع پیچ آلن  می‌باشد. 

کیفیت پیچ و مهره  یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه بسیاری کرد زیرا که اگر مواد اولیه بی کیفیت جهت تولید پیچ و مهره استفاده شود ممکن است حوادث جبران ناپذیری رخ دهد به همین جهت می بایست از شرکت هایی با نام آشنا و مطمئن خرید کرد . شرکت فولاد گستر ماد با سالها تجربه در زمینه تولید انواع پیچ و مهره میتواند یکی از بهترین گزینه ها برای خرید باشد.