موارد استفاده از انواع واشر چیست ؟

هنگام اتصال دو سطح سفت و تخت به یکدیگر، از واشر استفاده می شود. در این مقاله برخی از کاربردهای انواع واشر را شرح داده ایم.

  • برخی از انواع واشر دارای یک طراحی خاص هستند که تلاش می کنند تا لقی مهره ها و / یا پیچ ها را از بین ببرند. این نوع از واشرها به واشر قفل معروف است و می تواند به شکل حلقه ای، ستاره ای، موجی یا طرح های دیگر باشند. وقتی می خواهیم دو صفحه تخت را با پیچ و مهره به هم اتصال دهیم این واشر می تواند زیر سر پیچ، و همچنین روی مهره، یعنی درست جاهایی که با سطح تخت در تماس است، قرار بگیرد و باعث استحکام بیشتر اتصال گردد.
  • گاهی اوقات واشرها برای محافظت از سطح قطعات اتصال استفاده می شوند. به ویژه هنگامی که قطعه مورد نظر از مواد نرم تر مانند پلاستیک، برنج یا آلومینیوم ساخته شده باشد، یک واشر ساخته شده از مواد سخت تر استفاده می شود، تا فشار وارده از سمت پیچ و یا مهره را بگیرد و مانع آسیب قطعه شود.
  • گاهی اوقات قطعه اتصالی آنقدر نازک است که تحمل فشار پیچ و مهره را ندارد. در این موارد نیز از واشرها استفاده می شود تا ضخامت سطح اتصال را افزایش دهد و مانع از شکست و یا هرزی محل اتصال شود.
انواع واشر

مطلب مرتبط

پیشنهاد می‌کنیم مطلب معرفی رایج ترین انواع مهره را مطالعه کنید.

  • در برخی موارد باید همزمان از دو واشر با قطرهای کوچک و بزرگ در محل اتصال استفاده کنیم. گاهی اوقات پیچ در هنگام سفت شدن به واشر فشار می آورد و باعث خم شدن واشر می گردد. در این موارد یک واشر با قطر کوچکتر را در زیر واشر اصلی قرار می دهیم تا در هنگام وارد شدن فشار از سمت پیچ جلوی خم شدن آن را بگیرد.
  • در اغلب قطعات و صفحات مورد اتصال شکافی که وجود دارد کمی بزرگتر از اندازه پیچ در نظر گرفته می شود تا تلورانس احتمالی را پوشش دهد. در این موارد یک واشر بر روی شکاف استفاده می شود تا فشار پیچ و مهره را بگیرد و بطور یکنواخت در اطراف شکاف پخش کند. همچنین در این موارد نیز واشرها به جلوگیری از چرخش پیچ و مهره یا دفورمه شدن شکاف، در طی فرایند سفت شدن پیچ و مهره کمک می کنند.

محصول مرتبط : واشر موجی DIN 137

واشر موجی DIN 137

همانطور که در تصویر میبیند و مشخص است واشر موجی به دلیل موج دار بودن به این نام معروف است.این واشر ها اغلب برای صنعت ساخت ماشین های صنعتی کاربرد دارند. جنس واشر موجی معمولا از فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و غیره است.