رولبولت چیست ؟

رولبولت (rawlbolt) قطعه ایست که برای اتصال یک صفحه فلزی به بتن، مورد استفاده قرار می گیرد. اشکال مختلفی رولبولت تا کنون ساخته شده است. هرچند که نحوه عملکرد تمام رول بولت ها تقریبا مثل هم می باشد. برای رولبولت ها تاکنون استاندارد مشخصی ( مانند DIN ) معرفی نشده است.
شرکت هیلتی و همچنین شرکت فیشر، هر دو از پیشگامان تولید رول بولت به شمار می روند. ابعاد محصولات تولیدی این شرکت ها بر اساس استانداردهای داخلی  این شرکت ها می باشد.

از رول بولت معمولا برای پروژه های ساختمانی، تعمیر و نگهداری صنعتی و بازسازی آنها استفاده می شود. بخ طور مثال از رول بولت برای نصب سازه ها بر روی بتن، آجر، بلوک و سنگ استفاده می شود.

انواع رول بولت و معرفی رولبولت

مطلب مرتبط

نحوه عملکرد رول بولت

اجزای تشکیل دهنده رول بولت ها عبارتند از: استوانه فلزی چاکدار، پیچ سرمخروطی، مهره و واشر.
همانگونه که در تصویر مشخص است با بستن مهره، پیچ سر مخروطی باعث باز شدن استوانه فلزی چاکدار شده و در نتیجه افزایش قطر، باعث محکم شدن اتصال می گردد. برای افزایش استحکام اتصال باید قطر مته – جهت سوراخ کاری جای رول بولت – مناسب با قطر استوانه فلزی انتخاب گردد. همچنین استحکام بتن یا محل نصب نیز تاثیر مهمی در استحکام اتصال دارد.

نحوه قرار گیری رولبولت

انواع رول بولت عبارت است از

HSA ,HSL ,HKD,HST ,HSC که از معروفترین رول بولت ها به شمار می روند. در این میان HSA و HSL پرکاربردترین رول بولت ها هستند.

رولبولت HSL

رولبولت HSL یکی از پرکاربردترین انواع رول بولت است که برای بارهایی با وزن متوسط استفاده می‌شود نصب و اجرای آن مشابه توضیحات مربوط به نصب رول بولت است که در ادامه ذکر شده.

رولبولت HSL شامل 5 محصول متفاوت دیگر می‌شود به نام های زیر:

  • HSL-3
  • HSL-3B
  • HSL-GR
  • HSL-3-3K
  • HSL-3-G

رولبولت HSA

رولبولت HSA قطر 16 میلی متر و طول 140 تا 180 میلی متر دارد.آنها را می‌توان در عمق های متفاوتی به کار می‌برد و برای نصب آن باید با ضربه‌ای در بتن حفره ای ایجاد کرد و سپس مهره را در سطح بتن می‌بنیدیم. رول رولبولت HSA توان تحمل وزن بیشتری نسبت به مدل های دیگر دارد. 

رولبولت سقفی

رول بولت سقفی با نام دیگری همچون رول بولت لوستری شناخته‌ می‌شود. و اصلی ترین کاربردهآن هم برای نصب لوستر، کیسه بکس، گلدان، پنکه سقفی، تاب یا دکوراسیون معلق در آشپزخانه است. حداکثر وزنی که این رول بولت تحمل می‌کند 15 کیلوگرم است و در مقایشه با انواع دیگر رول بولت ضعیف تر است به همین دلیل بیشتر برای مصارف خانگی و تزئینات کاربرد دارد.

مراحل نصب رول بولت

برای نصب رول بولت حتما این کار رو به افراد متخصص بسپارید زیرا که در صورت بی دقتی در نصب استحکام و مقاومت کل سازه به خطر می‌افتد. به طور خلاصه برای نصب رول بولت ابتدا باید سوراخی با دریل در بتن ایجاد کرد و داخل آن را با دستگاه پاکسازی می‌کنیم و بعد از آن اقدام به کاشت و نصب رول بولت می‌کنیم.

  1. برای سوراخ کردن بتن نیاز داریم به یک صفحه که به بتن در پی ساختمان متصل باشد اصطلاحا به آن پلیت گفته می‌شود. و این صفحه مشخص می‌کند که دقیقا کدام قسمت را باید با دریل به صورت دستی سوراخ کنیم. برای این کار از مته الماسه که مخصوص بتن هستند هم می‌توانید استفاده کنید. در این قسمت باید دثت داشته باشید که طول و قطر سوراخ ایجاد شده باید با طول و قطر رول بولت متناسب باشد.
  2. تمیز کردن و پاکسازی برای این کار از دستگاه مکش می‌توانید استفاده کنید. استفاده از دستگاه مکش در صرفه جوییی وقت به شما کمک می‌کند و این کار را دقیق تر از فرچه های دستی انجام می‌دهد.
  3. در مرحله سوم باید رول بولت را در حفره ایجاد شده قرار دهیم و با چند ضربه چکش آن را به داخل حفره بفرستیم.
  4. در این مرحله باید با آچار مناسب مهره رول بولت را در جهت عقربه های ساعت کاملا سفت کنیم.

بعد از گذراندن این چند مرحله رول بولت مکانیکی را نصب کرده و همانطور که میدانید از انواع رولبولت برای اتصال یک سازه به بتن استفاده می‌شود به طور مثال برای اتصال شیشه به نمای تراس ساختمان یا نصب قفسه هایی فروشگاهی از سقف و … 

کاربردهای مختلف رول بولت در صنایع مختلف با مثال

  1. استفاده از رول بولت در حمل نقل به طور مثال برای نصب ریل در قطارهای شهری یا نصب دوربین های مداربسته بر روی پل های بتنی، نصب علایم رانندگی و…
  2. استفاده از رولبولت در ساختمان سازی ( نصب و اتصال صفحه ستون‌ها، جرثقیل سقفی، نصب و راه اندازی پله برقی و آسانسور و برای اتصال قفسه، لوستر و… از سقف یا دیوار 
  3. استفاده از رول بولت در ماشین سازی برای نصب تجهیزات تولیدی، جرثقیل سقفی در کارخانجات و …
  4. استفاده از رول بولت در صنایع نفت و گاز برای راه‌اندازی سکوهای نفتی و نصب  سازه های فلزی بر روی بتن و… 
  5. استفاده از رولبوت در دکل‌های مخابراتی برای نصب تجهیزات بر روی بتن

اینها فقط بخشی از کاربردهای گسترده انواع رولبولت ها در صنایع مختلف بود که بهآن اشاره کردیم که قطعا کابردهای بیشتری هم دارد.

چرا استفاده از رول بولت؟

دلایل متعددی وجو دارد که بیشتر پیمانکاران و مهندسان استفاده از رول بولت رو به اتصالات دیگر ترجیح می‌دهند. مهم ترین دلیل استفاده از رول بولت امنیت بالا و تحمل بار بالای آن است.و عوامل مختلفی باعث این اطمینان خاطر می‌شوند از جمله جنس استیل یا فولادی رول بولت، استاندارد تولید، مقاومت کششی و … است. همچنین باید اشاره کرد که نصب و کاشت رول بولت بسیار آسان است و زمان کمی ‌می برد و فقط باید دقت داشت.

دلیل بعدی که موجب محبوبیت رولبولت شده، عدم ایجاد آسیب به مصالح ساختمانی و از کار انداختن مقاومت کششی آن‌ها است. این نکته موجب می‌شود که رول بولت را بتوان در بسیاری از سطوح و مکان ها مورد استفاده قرار داد. 

محصول مرتبط

انکر بولت یک نوع از اتصالات است که از آن برای اتصال اجسام یا سازه به سنگ ، بتن و سایر مصالح استفاده می شود. یکی از کاربرد های عمده انکربولت ، نصب صفحه روی بتن یا فونداسیون است.